Co umět při nástupu do MŠ

Alespoň částečně se svlékat a oblékat

  • Na procházku se chodí každý den, kromě dnů s extrémními teplotami a dnů s velmi nepříznivými podmínkami.
  • Každý rodič ví, jak náročné je obléci jedno dítě při zimních měsících, kdy je nutno dát spodní košilku, triko, punčocháče a další vrstvy,  zimní čepicí, šálu, rukavice.
  • Proto je velmi důležité, aby i tříleté dítě umělo alespoň základy samo. Nelze, aby paní učitelka s dalším personálem oblékala 28 dětí.
    Děti, co by byly oblékány jako první, by čekaly dalších 20 minut v zimních kombinézách a upocené by šly ven.
  • Zouvání bot, zapínání knoflíků, zavazování tkaniček není nutné umět.
  • U předškoláků se pomáhá s učením zavazování.

 

Sedět po dobu jídla u stolečku, používat lžíci a pít z hrnečku nebo ze skleničky

  • Je důležité, aby už doma před nástupem dítěte do MŠ, dítě zvládalo po dobu oběda sedět na místě a nepobíhat po místnosti.
  • Dítě musí umět samo držet lžíci a samo se najíst.
  • Malé děti mají přiměřené porce. Knedlíky i maso mají nakrájené na malé kousky. Do jídla nejsou děti nuceny, jsou vedeny k ochutnávání, poznávání nových jídel.
  • Pomáhá se s promícháním např. polévek, omáček, popřípadě více dokrájet kousky.
  • Dítě se musí umět samo napít z hrnečku.
  • Nelze podávat dětem pití z lahviček.
  • Tříleté dítě by to mělo zvládnout bez problémů.

 

Používat toaletu

  • Z hygienických důvodů nelze dítě s plenkami přijmout.
  • Dítě musí umět samo rozpoznat, kdy potřebuje jít na WC, samo se umět svléci. U malých dětí utírají zadeček zaměstnanci školky.
  • Samozřejmě není vůbec žádná výjimka, když se tříleté dítě ve školce počůrá. Má na to ještě nárok.

 

Umývat si ruce a utírat se do ručníku

  • Dítě by mělo být navyklé umývat si ruce nejen po použití toalety, ale i před jídlem a po jídle.

 

Setrvat s činností 5 až 10 minut

  • Ve školce si děti pouze nehrají, ale s paní učitelkou zpívají, zkoušejí divadélka na besídky, malují a vyrábějí, hrají kolektivní hry…
  • Proto je nutné, aby i malé dítě umělo alespoň pět minut u nějaké věci setrvat. Není dobré zase pro starší děti, aby je neustále ve všem malé děti rušily, omezovaly apod.
  • Dítě by mělo být pokud možno poslušné.
  • Dítě nesmí úmyslně ubližovat ostatním dětem, úmyslně ničit hračky apod.
  • Musí reagovat na pokyny paní učitelky.

 

Chodit po schodech s přidržováním se zábradlí

  • Dítě by mělo umět chodit po schodech, nemůže se vozit v kočárku či dokonce nechodit vůbec.

 

Snažit se uklízet hračky

  • Děti mají čas na hraní každý den. Dítě by mělo znát  pojem uklidit si pokojíček. Většina malých dětí to pochopí velmi brzy při sledování ostatních dětí. Samozřejmě paní učitelka pomáhá.

 

Být zvyklé na to, že maminka - tatínek se vzdálí a zase se vrátí

  • Některé děti poplakávají, ale je to zcela normální. Rodič odejde a dítě si celý den bez pláče hraje a zapojuje se do kolektivu. Po určité době pochopí a zvykne si na to, že tráví čas ve školce.

 

Reagovat na pokyn - přijít, podat, počkat, sednout si

  • I malé dítě musí mít nějakou autoritu a mít respekt k dospělému člověku.
  • Je více než nutné, aby dítě bylo poslušné, aby při procházce při pokynu stůj vědělo, co to znamená atd.
  • Nelze, aby bylo ve třídě 28 dětí a nikdo nechápal, co se po něm chce.

 

Pozdravit, požádat, poděkovat

  • Při příchodu do třídy dítě zdraví paní učitelku s podáním pravé ruky.
  • Totéž při odchodu domů.
  • Dítě se ve školce učí slušnému chování, při pomoci se učí poděkovat, učí se o něco slušně poprosit.
  • Rodič by neměl s tříletým dítětem mluvit jako s „miminkem“, ale být mu oporou -  ale ne otrokem.
Přejít o úroveň výše